• BLOGas

    GERK VANDENĮ NEGĖRĘS - ODOS NESUDRĖKINSI

    0

    Sausa oda? Gerk daugiau vandens! Patarimais skuba dalintis influenceriai, portalai ir žurnalai, skiriasi tik skaičiai, kiek reiktų išgerti. Štai viename straipsnyje minima 1,5 l vandens, bet kita sveikatos žinovė teigia, kad reikia ne mažiau 3 litrų kasdien, kad oda nesausėtų. Tik, palaukit, kaip čia yra, kad geri tą vandenį, geri, o oda, kaip sausa, taip ir sausa?

     

    Oda – didžiausias organizmo organas. Nenuostabu, kad nuolat girdime mantrą nori gražios odos – gerk daugiau vandens. Deja, ne kiekviena stiklinė išgerto vandens pasiekia odos paviršių. Bendras organizmo vandens rezervas iš pradžių išskirstomas visiems svarbiausiems organams. Odą pasiekia tik jo likučiai, o perteklių išfiltruoja inkstai. Tad girdyti odą iš vidaus verta tik tuomet, jei esame iš tiesų dehidratavę – geriame per mažai vandens, piknaudžiaujame kofeinu ar alkoholiu, valgome daug sūraus maisto, aktyviai sportuojame, daug laiko būname saulės atokaitoje ar leidžiame laiką sausame ore. Tuomet išties stiklinė vandens gali padėti, bet ir nebūtinai vandens - tinka vaisiai ir daržovės. Tai aktualu prasidėjus šildymo sezonui, nes praleidžiame daug laiko sausoje aplinkoje. Tokiu atveju padėti taip pat gali drėkintuvas ar jį pavaduojantis dubenėlis vandens.

     

    Sausa ar išsausėjusi?
     

    Ką betvirtintų kosmetikos gamintojai, reklamos, etiketės, gydytojai, Google ir WebMD, išsausėjusi oda ir sausa oda – skirtingi dalykai. Išsausėjusiai odai trūksta drėgmės, ji dažniau traktuojama kaip trumpalaikė odos būklė. Jai užteks lengvo drėkinančio kremo ir oda netrukus atsistatys. Kada odai pritrūksta drėgmės? Kai pažeidžiamas jos apsauginis barjeras.  To priežastis gali būti odos ligos (pavyzdžiui, alerginis ar seborėjinis dermatitas, psoriazė), netinkami odos priežiūros įpročiai (pavyzdžiui, odos prausimas per karštu vandeniu), sausinanti kosmetika (pavyzdžiui, tokia, kurios sudėtyje gausu alkoholio ar druskos). Tokiu atveju svarbu ne tik naudoti drėkinantį kremą, bet ir įveikti priežastis, kurios sukėlė odos išsausėjimą.

    Visai kas kita sausa oda. Jai trūksta ne drėgmės, o  riebalų, vadinamojo sebumo. Sausa oda dermatologų yra traktuojama kaip įgimtas odos tipas ir siejama su pasyvesnėmis sebumo liaukomis. Tokios odos savininkėms nepadės nei stiklinė vandens, nei lengvas drėkinamasis kremas,  reiks išmokti gyventi su sausa oda ir mokėti atsirinkti, kokia kosmetika gali padėti.

     

    Tai kuo drėkinti odą?




    Odos drėgmės balansą palaikyti ir atstatyti padeda 3 tipų medžiagos:

    • Drėkikliai (humectants)

    • Minkštikliai (emollients)

    • Okliuzyvai (occlusives)

     

    Drėkikliai – jei maža drėgmės

    Meiliai vadinami odos kempinėlėmis. Įeina į NMF (Natural Moisturising Factor) – mišinio, natūraliai palaikančio optimalią drėgmę odos paviršiuje, sudėtį. Pritraukia vandenį, bet nesulaiko jo nuo išgaravimo. Jei aplinkos drėgmė mažesnė, nei 70% – traukia drėgmę iš organizmo vidaus. Kovoja su vandens trūkumu. Drėkikliams priklauso:

    • Glicerinas

    • Hialurono rūgštis

    • PCA

    • Alijošius

    • Žiūrytis (hialuronas, panoręs tapti grybu)

    • Šlapalas

    • Sorbitolis

    • Propileno ir butileno glikolis

    • Alfa-hidroksi rūgštys (pieno, glikolio, migdolų)
       

    Minkštikliai – jei maža riebumo

    Minkština odos paviršių ir lygina šiurkščius, šerpetojančius plotelius. Užpildo riebalinio sluoksnio trūkumą, atsiradusį dėl per dažno plovimo, šveitimo ar kitokių išorinių veiksnių  Kovoja su riebalų trūkumu. Minkštikliams priklauso:

    • Keramidai

    • Skvalenas

    • Riebiosios rūgštys (linoleinė, oleinė, stearino)

    • Riebieji alkoholiai (cetearilo, cetilo)

    • Daugelis natūralių aliejų

     

    Okliuzyvai – jei viskas kažkur nejučia išgaruoja

    Padengia odą apsauginiu sluoksniu. Sulaiko visa tai, kas papildyta. Okliuzyvams priklauso:

    • Mineralinis aliejus (efektyviausias, sulaiko 98% drėgmės)

    • Parafinas

    • Silikonai (sausesni, sukelia mažiau nemalonių pojūčių riebiai odai)

    • Lanolinas

    • Sviestai (sviestmedžio, kakavos, mango)

    • Vaškai

    • Daugelis natūralių aliejų

    Tinkamam odos drėkinimui svarbios visos šios medžiagos, tačiau prieš pradedant kuo nors teptis svarbu įvertinti savo odos būklę ir nuspęsti, ką gi reikia kompensuoti. Pavyzdžiui, riebesnei išsausėjusiai odai gali pakakti drėkinamojo gelio su hialurono rūgštimi, o sausai labiau padėtų riebus kremas su įvairiais minkštikliais ir okliuzyvais.

     

    Kaip dar palaikyti odos drėgmę?
     

    • Naudoti švelnesnius prausiklius (švelnesni putokliai, daugiau minkštilių)

    • Naudoti švelnesnius šveitiklius (glikolio, pieno rūgšties)

    • Nepamiršti SPF

    • Mažiau šlakstyti odą vandeniu, ypač karštu (didina odos pralaidumą, naudinga prieš tepant priemones, o šiaip sau nepatartina)

    • Naudoti terminį vandenį ar kitas priemones su mineralais

     

    Šaltiniai:

    Barel, A. O., Paye, M., & Maibach, H. I. (2010). Handbook of cosmetic science and technology. CRC Press.
    https://www.rd.com/health/wellness/drinking-water-for-skin-care/
    https://www.beautifulwithbrains.com/hydrating-moisturizing-difference/
    https://labmuffin.com/hydration-vs-moisture-whats-the-difference/
    https://lindalibraloca.com/humectants-everything-you-need-to-know/

    Iliustracijos:

    Hiroyuki Yamada

    Labai laukiame jūsų komentarų!


    Jūsų el.pašto adresas nebus viešinamas.